De druk op de zorg blijft toenemen: er moet meer zorg geleverd worden met minder mensen. Wijkgericht werken (dicht bij de praktijk, rondom de inwoner en in samenwerking met andere hulpverleners in de wijk) wordt landelijk gezien als één van de manieren om deze uitdaging het hoofd te bieden.
In de samenwerking met andere zorgpartners ervaren huisartsen in onze regio knelpunten op het gebied van verwijzen, communicatie en terugkoppeling. Daarnaast wonen patiënten niet altijd in de directe omgeving van de praktijk, wat het lastiger maakt om wijkgericht te werken.
Wij geloven dat wijkgerichte zorg een essentieel onderdeel is om de huisartsenzorg toekomstbestendig te maken. Dit vereist samenwerking, heldere taakafbakening en ondersteuning op zowel organisatorisch als technisch vlak. Door huisartsen beter te positioneren binnen de wijk en de samenwerking met andere zorg- en welzijnspartners te versterken, dragen we bij aan toegankelijke, patiëntgerichte en passende zorg.
Doel
In 2030 werken de huisartsen van Humo efficiënt samen met andere zorg- en welzijnsaanbieders in een hecht wijkverband rondom de inwoner.
Waar gaan we mee aan de slag?
- We zetten in op het verbeteren van ICT-oplossingen voor communicatie en samenwerking tussen zorgpartners, bijvoorbeeld met behulp van automatische koppelingen via VIPLive op basis van de postcode van de patiënt.
- Onze wijkmanagers staan in nauw contact met samenwerkingspartners op gemeentelijk en regionaal niveau om afspraken te maken over rollen, verantwoordelijkheden en taakverdeling. Zo vormen ze een brug tussen de huisartsen en het sociale domein.
- Door de kerntaken en -verantwoordelijkheden van huisartsen te verduidelijken en zichtbaar te maken, zorgen we ervoor dat huisartsen zich hierop kunnen blijven richten. Voor de opvolging van zorgvragen die buiten de verantwoordelijkheden van de huisarts vallen, werken we nauw samen met andere zorg- en welzijnspartners in de wijk.
- We streven ernaar dat elke praktijk een vast aanspreekpunt heeft bij de welzijnsorganisatie (Ons Welzijn en/of Sociaal Werk Meierijstad). Bij deze contactpersoon kunnen huisartsenpraktijken terecht voor de opvolging van hulpvragen die niet bij de huisarts thuishoren.
- We stimuleren dat huisartsen vooral nieuwe patiënten uit hun eigen postcodegebied inschrijven, zodat patiënten snel de juiste zorg van de juiste hulpverlener kunnen ontvangen.
Waar gaan we mee aan de slag?
- We zetten in op het verbeteren van ICT-oplossingen voor communicatie en samenwerking tussen zorgpartners, bijvoorbeeld met behulp van automatische koppelingen via VIPLive op basis van de postcode van de patiënt.
- Onze wijkmanagers staan in nauw contact met samenwerkingspartners op gemeentelijk en regionaal niveau om afspraken te maken over rollen, verantwoordelijkheden en taakverdeling. Zo vormen ze een brug tussen de huisartsen en het sociale domein.
- Door de kerntaken en -verantwoordelijkheden van huisartsen te verduidelijken en zichtbaar te maken, zorgen we ervoor dat huisartsen zich hierop kunnen blijven richten. Voor de opvolging van zorgvragen die buiten de verantwoordelijkheden van de huisarts vallen, werken we nauw samen met andere zorg- en welzijnspartners in de wijk.
- We streven ernaar dat elke praktijk een vast aanspreekpunt heeft bij de welzijnsorganisatie (Ons Welzijn en/of Sociaal Werk Meierijstad). Bij deze contactpersoon kunnen huisartsenpraktijken terecht voor de opvolging van hulpvragen die niet bij de huisarts thuishoren.
- We stimuleren dat huisartsen vooral nieuwe patiënten uit hun eigen postcodegebied inschrijven, zodat patiënten snel de juiste zorg van de juiste hulpverlener kunnen ontvangen. We zien een belangrijke rol weggelegd voor de Hagro als het gaat om het maken van onderlinge afspraken over wijkgebieden en toegankelijkheid.

